Hentet fra ESTATE.NO 06.02.19:
Før tunnelen kom kjørte man bare gjennom den lille kystbyen byen i stillestående kø. Etter E18 ble lagt i tunnel kjørte man bare forbi. Men det var før i tiden, for nå skjer det mye – svært mye.
I 2011 hadde Holmestrand kommune et samlet bystyre i ryggen da den inngikk en intensjonsavtale med det lokale eiendomsselskapet Holmestrand Utvikling AS. Byen skulle moderniseres som et handelssentrum og med mange nye boliger. Planen er å bygge ut kvartal for kvartal og binde eksisterende handelsarealer sammen med nye. Bare fylkesveien blir flyttet til den gamle jernbanetraseen ligger sentrum åpen for utviklerne, og der setter Statens vegvesen spaden i jorda før jul.
– Byen vår har virkelig våknet til liv. Vi hadde lite utvikling her de siste 30-40 årene, men etter E18 ble flyttet og utvidet, og den nye jernbaneterminalen åpnet, har det skjedd store ting her, påpeker daglig leder Øistein Hjelmtvedt i Holmestrand Utvikling.
Holmestrand har i 100 år vært en typisk industriby med én hjørnesteinsbedrift. Før E18 ble lagt i tunnel i 1983 gikk all trafikk gjennom hovedgata og skapte mye trafikkaos og lite trivsel. Innflytting og utvikling var det få som tenkte på. Men dette har nå snudd, og med god drahjelp i selve den geografiske plasseringen er byen blitt et sted mange vil bo i.
– Beliggenheten vår er fantastisk med Holmestrandsfjorden rett ut. Kommunen har dessuten brukt 150 millioner kroner på å ruste opp både lystbåthavna med plass til 1200 båter midt i sentrum, ny gjestehavn for 250 båter og en havnepromenade. Nærheten til sjøen og disse anleggene er byens største ressurs, og resultatet er at båtlivet om sommeren har eksplodert. Her kan du bo i sentrum og se båten din ved brygga, og gå til toget på to minutter, sier Hjelmtvedt.
Mange boliger og solid prisvekst
Holmestrand Utvikling eier det meste av de fem største sentrumskvartalene som alle skal utvikles. Deres første prosjekt i 2011 inneholdt 38 leiligheter. Så var det tid for Bibliotekkvartalet med 67 leiligheter, et nytt bibliotek og næringslokaler. De leilighetene var utsolgt ett år før de var ferdige, og i fjor høst kom den siste flyttebilen. Neste kvartal ut er Holmestrand Brygge.
– Her skal vi bygge 75 leiligheter på bryggekanten midt i sentrum, over en næringsetasje. Halvparten av det første byggetrinnet på 54 leiligheter ble solgt på tre måneder så vi starter byggingen om få uker. Vi har et salgsvolum på 359 millioner kroner her og prosjektet skal stå ferdig i februar 2021, opplyser Hjelmtvedt.
Og det stopper ikke der. Neste boligprosjekt er allerede i tankene, for litt frem i tid vil eiendomsselskapet bygge 60-70 leiligheter i opptil sju etasjer med handelsarealer på gateplan i Kvartal Langgaten. Takket være enorm boligprisvekst de siste årene har de fått et godt grunnlag for boligutviklingen.
– Siden 2010 har boligprisveksten i Holmestrand vært 100 prosent. Leilighetene vi solgte da kostet i snitt 32.000 kroner per kvadratmeter. På Holmestrand Brygge er snittprisen 67.000 kroner og da kommer parkering i tillegg. I 2011 ble den dyreste leiligheten i byen solgt for 4,5 millioner kroner, noe som var mye her. I 2016 kostet den dyreste 8,7 millioner, og i vårt nye prosjekt er toppleiligheten solgt for 14,4 millioner kroner. Det hadde vi aldri trodd var mulig da vi startet, sier han.
I siste kvartal 2018 var Holmestrand den kommunen i Norge med høyest boligprisvekst – 2,5 prosent. De siste fire-fem årene har kommunen faktisk vært plassert trygt inne blant topp fem.
– Det høres voldsomt ut, men er et resultat av at vi og Larvik i lang tid har hatt de laveste boligprisene i Vestfold. Prisene her er et stykke unna Sandefjord og Tønsberg, men er likevel dramatisk endret. Da vi begynte så vi for oss å bygge 200 leiligheter. Stor entusiasme i byen, god tilrettelegging fra kommunen og et helt annet syn på fortetting gjør at vi ser for oss langt flere enn det, sier Hjelmtvedt.
– Hvem flytter inn i disse leilighetene?
– I vårt første prosjekt var det 80 prosent lokale folk og resten innflyttere. I Bibliotekkvartalet hadde første byggetrinn 65 prosent, neste byggetrinn 50 prosent og siste byggetrinn 20 prosent. Det vil si at 80% av boligkjøperne var utenbys og halvparten av de igjen fra Asker og Drammen. Vi ser at folk vest for Oslo har stor interesse for Holmestrand, og det er kanskje ikke så rart siden de får enormt mye mer for pengene her enn der. Flere og flere ser dette, påpeker Hjelmtvedt.
En bydel i Oslo
Jernbanestasjonen og det faktum at Holmestrand er en del av intercitytriangelet er antakelig den aller største godbiten for kommunen.
– Storsamfunnet har brukt sju milliarder kroner på stasjonen. Den har inngang fra sentrum, fra bussterminalen og parkeringsanlegget i nord, og i en heis fra toppen av fjellet 60 meter oppe. Dette er helt fantastisk og betyr mye for en kommune med 15.000 innbyggere. Og er selvsagt en pådriver til utvikling. Jernbaneutbyggingen mot Drammen er ferdig i 2024, og fra da bruker toget 40 minutter inn til Oslo S. Holmestrand er rett og slett blitt en del av Stor-Oslo, sier han.
Hjelmtvedt trekker også frem flyttingen av fylkesveien.
– Sentrumssonen blir totalt forvandlet når biltrafikken flyttes vekk fra hovedgata og over på det gamle jernbanesporet. Rent utviklingsmessig er det dette grepet som virkelig betyr noe, for vi kan ikke ha biltrafikk i en moderne bykjerne. Kommuneplanen sier at detaljhandel skal ligge i sentrum med unntak av plasskrevende handel. Handelskonseptet i det utviklede og kompakte området kan komme opp i 15.000 – 20.000 kvadratmeter. Når Sande kommunen blir slått sammen med oss i 2020 kommer kommuneadministrasjonen fortsatt til å ligge her, og det skaper et veldig vekstpotensial, slutter han.
Ikke alene
Det lokale utviklingsselskapet er langt fra alene om å bygge boliger i Holmestrand. JM Norge står bak utviklingen av Strandholmen Brygge ved Holmestrand Fjordhotell. Det første byggetrinnet på 19 er utsolgt og innflyttet. Nå holder de på med 31 i trinn to med innflytting til høsten, og skal i gang med 22 i trinn tre ganske snart.
PÅ STRANDA: JM Norge bygger disse blokkene i strandkanten et steinkast unna Holmestrand sentrum.
– Alt skal stå klart sommeren 2020 og leilighetene er tatt godt mot i markedet. Her er det bare åtte leiligheter igjen, så det er mange som vil bo på stranda i Holmestrand, sier salgsleder Elin Bøe.
På nabotomta regjerer ROM Eiendom og de også har planer om boliger. Reguleringsplanen fra 2013 gir dem mulighet til å bygge 7000 kvadratmeter bolig, ca. 75 leiligheter, i tre blokker fra seks til åtte etasjer. De eier også Verkstedtomta inntil jernbanestasjonen. Reguleringsplanen fra 2009 åpner for 11.000 kvadratmeter boliger og næring der.
Trysilhus har bygd mange typiske familieboliger i Holmestrand i flere år, men da litt utenfor sentrum. De har to prosjekter ute nå, Kleivan Terasse som skal være ferdig i 2020 med 24 leiligheter i to blokker. Litt lenger unna ligger prosjektet Skogstjerna med 50 leiligheter i sju bygg. To av blokkene skal være ferdige i år, en tredje i 2020.
I tillegg bygger også andre aktører boliger rundt sentrum, og det foreligger planer om å bygge enda flere i sentrumsområdene i tiden fremover, inkludert en ny stor marina med småbåthavn og næringslokaler.